Κυριακή 31 Αυγούστου 2014

Ὅσιος Ἰωάννης Δαμασκηνός - Περὶ ἀγγέλων


Θες εναι κτίστης κα δημιουργς τν γγέλων, πο τος δημιούργησε κ το μηδενς κα τος κανε κατ τ δική του εκόνα σώματη φύση, σν κάποιον νεμο κα υλη φωτιά, πως λέγει θεος Δαβίδ· « ποιν τος γγέλους ατο πνεύματα κα τος λειτουργος ατο πυρς φλόγα», περιγράφοντας τν εκινησία κα τ φλογερότητα κα τ θερμότητα κα τ διεισδυτικότητα κα τν ταχύτητά τους στ θεο πόθο κα τ θεία πηρεσία, κα τν νοδική τους τάση κα τν πομάκρυνσή τους π κάθε λικ σκέψη.
γγελος λοιπν εναι παρξη πνευματική, εικίνητη, λεύθερη, σώματη, πού πηρετε τ Θεό, κα κατ χάρη χει λάβει στ φύση της τν θανασία, πο τ σχμα κα τν κατάσταση ατς τς παρξης μόνον Κτίστης γνωρίζει. Κα νομάζεται σώματη κα υλη σ σχέση μ μς· διότι καθετ πο συγκρίνεται μ τ Θεό, τν μόνο σύγκριτο, βρίσκεται τι εναι δυσκίνητο κα λικό, πειδ μόνο τ θεο εναι ληθς υλο κα σώματο.
Εναι λοιπν γγελος φύση λογική, πνευματικ κα λεύθερη, μεταβλητ σύμφωνα μ τν πόφασή της, δηλαδ μεταβλητ μ τ θέλησή της· διότι καθετ πο χει δημιουργηθε εναι κα μετάβλητο κα μόνο τ δημιούργητο εναι μετάβλητο. πίσης καθετ λογικ εναι λεύθερο. πειδ λοιπν γγελος εναι λογικ κα πνευματικ φύση, εναι λεύθερη· πειδ μως εναι φύση πο χει δημιουργηθε, εναι μεταβλητή, μ δυνατότητα ν μένει σταθερ κα ν προοδεύει στ γαθό, λλ κα ν κατευθύνεται στ κακό.
πίσης, δν χει τ δυνατότητα ν μετανοήσει, διότι εναι κα σώματος. νθρωπος δηλαδ μπορε ν μετανοήσει λόγ τς σθένειας το σώματός του. Εναι θάνατος χι κ φύσεως, λλ κατ χάρη· διότι καθετ πο χει ρχή, χει κα τέλος σύμφωνα μ τος φυσικος νόμους. Κα μόνος Θες εναι αώνιος, καλύτερα πέραν π τ αώνιο· διότι Δημιουργς το κόσμου δν ξαρτται π τ χρόνο, λλ εναι πέραν π τ χρόνο.
Ο γγελοι εναι δεύτερα πνευματικ φτα, πο παίρνουν τ φωτισμ π τ πρτο κα ναρχο φς κα δν χουν νάγκη π γλώσσα κα κοή, λλ πληροφορονται μεταξύ τους τ προσωπικ διανοήματα κα τς ποφάσεις τους χωρς τν προφορικ λόγο.
Δημιουργήθηκαν λοιπν λοι ο γγελοι μ τ συνεργία το Λόγου, κα φθασαν στν τελειότητα μ τν γιασμ π τ γιο Πνεμα, κα μετέχουν στ φωτισμ κα τ χάρη νάλογα μ τ ξίωμα κα τ γγελικό τους Τάγμα (...).
Εναι κανο κα πρόθυμοι στν κτέλεση το θείου θελήματος, κα παρουσιάζονται μέσως λόγω τς ταχύτητας τς φύσεώς τους παντο, που τυχν προστάξει θεία θέληση, κα διαφυλάττουν τ μέρη τς γς, κα εναι ρχοντες τν λαν κα τν χωρν, πως τος ρισε Δημιουργός, κα τακτοποιον τ νθρώπινα κα μς βοηθον. πωσδήποτε εναι ληθς τι σύμφωνα μ τ θεο θέλημα κα πρόσταγμα εναι νώτεροι π μς κα πάντοτε εναι στν πηρεσία το Θεο.
(κδοσις κριβς τς ρθοδόξου πίστεως, Β (3) 17. Migne, PG. 94, 865-73)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου