Εάν
θέλης να νικάς τους εχθρούς σου πιό γρήγορα και εύ-κολα, είναι ανάγκη να
πολεµάς, αδελφέ και για πάντα και γενναία, εναντίον όλων σου των παθών,
περισσότερο όµως και ειδικά εναντίον της φιλαυτίας σου, δηλαδή της υπερβολικής
αγάπης του εαυτού σου, συνηθίζοντας να έχης για φίλους σου αγαπητούς τις περιφρονήσεις και τις θλίψεις, που µπορεί
ποτέ να σου δώση ο κόσµος· γιατί, µε το να µη γνωρίζεις κάποιος αυτό τον πόλεµο
του εαυτού του και µε το να τον υπολογίζη λίγο, συνέβηκε και συµβαίνει πάντα να
είναι οι νίκες δύσκολες, σπάνιες, ατελείς και ανύπαρκτες.
Λοιπόν,
αυτός ο πόλεµος πρέπει να γίνεται πάντοτε, ασταµάτητα, δηλαδή συνεχώς, ως την
ώρα του θανάτου σου και µε γενναία ψυχή, την οποία εύκολα θα αποκτήσης εάν την
ζητήσης από τον Θεό· εάν όµως σκεφθής την
µανιασµένη ορµή και το παντοτεινό µίσος, που έχουν εναντίον σου οι
εχθροί δαίµονες και το µεγάλο πλήθος των παρατάξεων και στρατευµάτων του,
σκέψου όµως απο την άλλη πλευρά και οτι είναι πολύ µεγαλύτερη η δύναµι του Θεού
και η αγάπη που σου έχει και οτι πολλοί περισσότεροι είναι οι Αγγελοι του
ουρανού και οι προσευχές των Αγίων, που πολεµούν κρυφά µε το µέρος µας, όπως
γράφτηκε γιά τον Αµαλήκ· «Με µυστικό
και αόρατο χέρι πολεµά ο Κύριος» (Έξόδ. 17,16). Γι’ αυτό και απο αυτήν την
σκέψι παρακινήθηκαν τόσες γυναίκες και τόσα ανήλικα παιδιά και κατέκτησαν και
νίκησαν όλη τη δύναµι και σοφία του κόσµου, όλες τις προσβολές του εχθρού
διαβόλου και όλη τη µανία του.
Οπότε,
δεν πρέπει να φοβηθής ποτέ, αν και σου φαίνεται ότι ο πόλεµος των εχθρών είναι
δυνατός κατά πολύ, ότι θα παραµείνη για όλη σου την ζωή και ας σε φοβερίζη µε
πτώσεις από διάφορα µέρη. Γιατί, κάθε δύναµι και γνώσι των εχθρών µας,
βρίσκεται στα χέρια του θείου µας
Αρχιστρατήγου Ιησού Χριστού,
για του οποίου
την τιµή πολεµείσαι. Ο οποίος,
επειδή µόνος του σε προσκαλεί µε πίεσι στον πόλεµο, είναι φανερό, οτι όχι µόνο
δεν θα αφήση ποτέ να υπάρξει σε βάρους σου κάποια εξουσία και νίκη από τους
εχθρούς (γιατί αυτό το θεωρεί ως
προσβολή του)· αλλά πολεµώντας αυτός για σένα, θα τους δώση στά
χέρια σου νικηµένους,
οταν του φανή
ευχάριστο, όπως γράφτηκε «Ο
Κύριος ο Θεός σου πηγαινοέρχεται µέσα στο στρατόπεδό σου για να σε προστατεύση
και για να συλλάβη τους εχθρούς σου και να τους παραδώση στα χέρια σου».
(∆ευτερ. 23,14).
Εάν
όµως και αυτός αργοπορήση µέχρι την
τελευτία µέρα της ζωής σου,
να κάνης αυτή
την νίκη27, αυτό
θα είναιγια µεγαλύτερο κέρδος σου·
µόνον εσύ, αυτό
πρέπει να κάνης,
το να πολεµάς µεγαλόψυχα· και
αν πολλές φορές µείνης πληγωµένος στον πόλεµο, µην αφήσης ποτέ σου τα όπλα,
ούτε να φύγης· τέλος πάντων, για να παρακινήσαι να πολεµάς γενναία, πρέπει να
γνωρίζης, οτι αυτόν τον πόλεµο δεν µπορεί να τον αποφύγη κανένας άνθρωπος, είτε
στη ζωή είτε στο θάνατο· και όποιος δεν
πολεµάει για να νικήση τα πάθη και τους εχθρούς του, αναγκαστικά πρέπει να
συλληφθή απο εδώ ή απο εκεί και να πεθάνη.
Γι
αυτό, πρέπει να πολεµάµε γενναία και πάντα, γιατί έχουµε να κάνουµε µε τέτοιους
εχθρούς, οι οποίοι τόσο πολύ µας µισούν, που δεν είναι δυνατόν να ελπίζουµε
ποτέ από αυτούς ούτε ειρήνη, ούτε διωρία ή καµµία ανακωχή και κατάπαυσι του
πολέµου. Γιατί καλό ήταν από την αρχή να µην ανοίξουµε πόρτα και να βάλουµε
τους εχθρούς και τα πάθη µέσα στην ψυχή και καρδιά µας· αφού όµως τους βάλαµε µία φορά, δεν µπορούµε
πιά να αδιαφορήσουµε, αλλά πρέπει να πολεµάµε για να τους βγάλουµε, επειδή
αυτοί είναι αναιδείς και αδιάντροποι, δεν βγαίνουν µε άλλον τρόπο παρά µε τον
πόλεµο.28
********************************************
28 Ό µέγας Βασίλειος στον σχετικά µε την Παρθενία λόγο του, αναφέρει πάνω σε αυτό ένα ώραίο παράδειγµα και λέει. «Καθώς οι βασιλικοί στρατιώτες σε καιρό πολέµου, δέν βάλλουν τα άρµατά τους µέσα σε κλεισµένα σπίτια, αλλά µέσα σε εκείνα που βρίσκουν ανοικτά και αφού τα βάλλουν µίαν φορά, τα άφήνουν µέσα και αυτοί βγαίνουν έξω και περπατούν, χωρίς να φοβούνται ότι κάποιος θα ρίξη έξω τα άρµατά τους, κατα αυτό τον τρόπο και οι πονηροί δαίµονες, οταν βρίσκουν ανοικτή την πόρτα της καρδιάς µας, βάζουν µέσα σε αυτή τα άρµατά τους, τα οποία είναι οι κακοί λογισµοί και τα πάθη και τα αφήνουν, εάν εµείς δεν αγωνισθούµε να τα πετάξουµε έξω.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου